Pohanské svátky

26. května 2007 v 10:44 | Tia |  Luna


















Yule
(zimní slunovrat)21.12.
Imbolc

1.2.
Ostara
(jarní rovnodennost)
21.3.
Beltane

1.5.
Midsummer
(letní slunovrat)
21.6.
Lughnasadh

1.8.
Mabon
(podzimní rovnodennost)
21.9.
Samhain

31.10.



Yule (21. prosince)
Sabat zimního slunovratu bývá znám také pod jmény Alban Arthuan, Fionův den, Návrat slunce nebo Midwinter. V současnosti se místo tohoto pohanského svátku slaví vánoce.
Je spojen s nachovou, zelenou, ale i bílou barvou a jako dekorace používáme jmelí, břečťan, cesmínu nebo i obyčejné větvičky jehličnanů.
Yule je čas zrození Boha a znovuvtělování vůbec. Podle starých keltských zvyků se používá jako symbol i vánoční stromeček.
V některých tradicích bývá Yule oslavován dokonce jako svátek nového roku místo Samhainu.
Imbolc (1. února)
Imbolc je svátek světel a bývá nazýván také Oimelc, Imbolg, Den Bride, Brigantia a donedávna se u nás slavil jako Hromnice.
Barvy s tímto sabatem spojené jsou hnědá, bílá, světle žlutá nebo stříbrná. Při oslavě ve vysvěceném chrámu (kruhu) se obvykle dekorace nepoužívají. Symbolem svátku Imbolc jsou především svíce a stužky.
Imbolc leží přesně uprostřed tmavé poloviny roku, období převahy Boha a přesto je to také svátek Bohyně. Imbolc je sabat, který uctívá Bohyni jako nevěstu (Bride, Brigantie, Brigid. Pokud otevřete česko-anglický slovník, zjistíte, že nevěsta se anglicky řekne právě "bride") čekající na návrat boha slunce, který v tento čas dosáhl vrcholu své cesty a nyní se ke své Paní vrací zpět.
Ostara (21. března)
Sabat jarní rovnodennosti známý též pod jmény Eostre, Alban Eiler a Den Paní je oslavou přicházejícího jara. Barva spojená s tímto svátkem je zelená. Hranice kruhu nebývá obvykle ozdobená, na rozdíl od oltáře, na kterém bývají květiny, jimiž se mohou dle libosti ozdobit i všichni oslavující.
Ostara je svátkem probouzející se sexuality, jenž bývá symbolizována Priapovou hůlkou (symbol falu) nebo vejcem. Toho bývá často využíváno pro zasetí semen příčin pro nějaké žádoucí události v budoucnosti podobně jako o svátku Samhain ničíme různé nežádoucí jevy. Ostara je časem nových nápadů a tužeb.
Některé tradice se dívají na tento svátek jako na čas, kdy se Bůh dvoří Bohyni. Jejich vztah potom završuje velký sabat Beltaine, o kterém ještě bude řeč. Oblíbeným zvykem bývá i probouzení matky země.
Beltane (1. května)
Konec tmavé poloviny roku a začátek světlé poloviny bývá také nazýván Beltaine, Bhealltainn, May day, Rudemas a Giamonios. V našich zemích dostal podivné jméno - svátek práce, ale bývá také vnímán jako 1. máj, čas lásky, přesně ve shodě s prastarou pohanskou tradicí.
Barva tohoto svátku je tmavě zelená nebo červená a bílá. Jeho symbolem je nám velmi dobře známá májka. Na vesnicích bývá často vidět. Když si ji představíte, zjistíte, že je tvořená kulatým věncem, skrz který prochází vztyčený kůl, což je symbolika více než názorná. Mezi další syboly patří vejce, košíky, máselnice a hlavně květiny, kterých je o Beltanu spousta jak okolo vysvěceného kruhu, tak na oltáři, zkrátka všude.
Bůh a Bohyně jsou spojeni v posvátném manželství, nadchází čas oslavy nového života a spojení mužského principu s ženským. Bohyně se ujímá vlády a zahajuje světlou polovinu kola roku. Rituální znázornění mívá rozličné podoby, praktikující páry mohou oslavit spojení Boha a Bohyně láskyplným milováním ve vysvěceném kruhu.
Midsummer (21. června)
Bývá nazýván také Litha, Feill-Sheathain, Alban Heruin nebo Den shromažďování.
Jeho byrva je bílá nebo zelená, symbolika bývá bohatá a prakticky libovolná. Kruh může být vyzdoben ovocem, letními květinami, listy, zkrátka čímkoli, co připomíná léto.
Slunce dosahuje vrcholu, země slibuje bohatou úrodu a je plná života.
Lughnasadh (1. srpna)
Lughnasadh je časem sklizní a je také často nazýván Lammas nebo Lugnasad, Lunasa, Elembious či August Eve. Jeho barva je žlutá, ale může být i zlatá, zelená nebo dokonce šedá. Lughnasadh je symbolizován letními květinami, chlebem nebo obilím. Pokud se slaví ve vysvěceném kruhu, lze jej ozdobit letními květinami, ale podle libosti i obilnými klasy. Název tohoto svátku je odvozen od Irského boha slunce Lugha a je to první ze tří pohanských svátků žní. Stojí na vrcholu světlé poloviny roku. Od tohoto bodu opět roste vliv Boha, což bývá také rituálně ztvárňováno rozličnými způsoby.
Mabon (21. září)
Sabat podzimní rovnodennosti, někdy pojmenováván Alban Elved, hostina Avalonu nebo jako nám známé vinobraní.
Barva podzimního slunovratu je červená, kaštanová nebo oranžová. Symbolů je nespočet. Z obvykle užívaných stojí za zmínku víno, réva, jablka, snopy obilí, borové šišky, podzimní květiny a žaludy. Tím vším bývá vyzdoben i kruh, pokud slavíme sabat některým z tradičních wiccanských způsobů. Mabon je pojmenován po velšském bohu a považuje se za druhý ze tří svátků sklizně.
Samhain (31. říjen)
Bývá nazýván též Samana, Samhuin nebo Samoinos. V anglicky mluvících zemích je nejčastěji znám a oslavován jako Halloween, u nás předvečer Všech svatých nebo Památka zesnulých připadající na 2. listopadu)
Nejčastěji bývá spojován s oranžovou barvou, případně černou. Pokud je oslavován ve vysvěceném kruhu, je možné použít k jeho ozdobení různé dekorace související s tímto ročním obdobím. Tradičně se používají různé podzimní květiny a borové šišky, ale lze použít i krásně zabarené listí, šípkové plody, žaludy atd. (Není až tak důležité, co je obvyklé, jako spíš to, co skutečně navodí "podzimní náladu" těch, kdo se oslavy zůčastní.)
Většina pohanů považuje Samhain za konec starého a začátek nového roku. Obecný charakter oslav "začátek nového - konec starého" je při oslavách Samhainu ze všech ostatních sabatů nejvýraznější. Některé tradice považují tento čas za smrt boha, který se znovu narodí o zimním slunovratu (svátek Yule). Samhain je obzvlášť vhodná doba k ukončení čehokoliv, např. špatných tendencí, zlozvyků, slabostí apod. Tyto bývají někdy rituálně spalovány v kotli v rámci samotného rituálu.
Čas Samhainu je v povědomí pohanů vnímán jako "čas mezi", kdy je starý rok skončen a nový ještě nezačal a je také velmi vhodnou dobou pro divinaci (věštění). Hranice mezi světem živých a světem mrtvých je v této části kola roku nejtenší, čehož bývá hojně využíváno mezi obyvateli obou oblastí. K rituálům jsou často přizvány i zesnulé osoby z řad předků, aby se mohli v tento jedinečný okamžik setkat se svými živými přáteli nebo potomky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama